HONDA CB550 
 

Honda CB550 F2, 1978


                  Foto uit 2008, hierna nog zichtbare aanpassingen gedaan aan remmen en carburatie

Deze bijzondere Honda CB 550 F2 is 21-04-1978 op kenteken gezet en sinds 05-04-1991 op mijn naam.
Begin jaren negentig ben ik de vorige eigenaar tegen gekomen en die vertelde mij dat de motor eerst alleen special painting had op tank, zijkappen en polyester racebuddy seat. Later heeft hijzelf ook dit Rickman tophalf kuipje bijpassend laten spuiten.
Toen ik de motor kreeg heb ik eerst nog lange tijd met de polyester racebuddy gereden maar deze was gebroken en men had deze slecht en lelijk bekleed. Daarom heb ik er een andere motor bij gekocht om de huidige Giuiari buddyseat te kunnen overzetten. Daarbij heb ik toen een nieuw achterspatbord en achterlicht gekocht om de achterkant te completeren, deze waren namelijk niet aanwezig bij de racebuddy.

Standaard is deze motor waarschijnlijk geleverd geworden met spaakvelgen maar hieronder zaten mooie lichtmetalen Melber velgen toen ik hem kocht. Verder was er ook een andere achterbrug gemonteerd. In plaats van een zwart stalen ronde buis versie zit hier een verchroomde rechthoekige buis versie op.

Nu is de standaard remkracht van de enkele remschijf voor erg matig dus is er in 2013 een conversie naar een dubbele schijf gedaan. Gelijktijdig is er een elektronische ontsteking en een gecombineerde spanningsregelaar met gelijkrichter gemonteerd.


Features:
 
   - velgen:        Melber WM 2, aluminium: 19" voor + 18" achter
    - banden:      Bridgestone Battlax BT45F 3.25-19 54H + Bridgestone Battlax BT45R 4.00-18 64H
    - ketting:       Tsubaki chain kit: Omega O-ring ketting, 100 schakels; tandwielen: 17 voor + 37 achter

    - bougies:      Denso X22ESR-U, 0.8mm elektrodeafstand

    - olie:            Kroon Oil, Multigrade 10W40
    - kuip:           Rickman tophalf met Suzuki GSX-R 750 spiegels
    - airbrush:     special paint op kuip, tank, zijkapjes
 
   - buddyseat:  Giuliari (bijpassende ge-airbrushde polyester sportzit nog aanwezig maar beschadigd)
   
- achterbrug: verchroomde box-achterbrug ipv ronde buis
    - carburatie:  #115 hoofdsproeier (ipv #98)
                         K&N RC-0844 sportfilters
    - remmen:      voor: 2x 270mm remschijf (standaard 1x 270mm)
                         HEL HBF2073 rvs remleidingen front Honda CB550 F1-F2 (1977-) RACE:
                               30cm (banjo-banjo) + 2x 57,5cm (banjo-schroef)
                         HEL HSS-03B remleiding afstandhouder 2 leidingen
                         achter: standaard trommel
    - elektronica: elektronische ontsteking
                         gecombineerde spanningsregelaar + gelijkrichter - Electrosport ESR240

To do-list:
    - afstellen voorremmen
    - stralen + poedercoaten (zwart) van het frame
    - stralen + spuiten van het motorblok
    - montage Marshall-uitlaat
    - revisie van voorvork + balhoofd
 

 


Afbeeldingen van enkele upgrades:

           K&N                        HEL                2e-remschijf         elektron. ontsteking         ESR240